Hjælpeinstruktørens opgaver og adfærd

 


Inden undervisningsstart

 

·       Du er på så snart du træder af cyklen; vær derfor glad, smilende og sig hej til dine svømmere når du møder dem i f.eks. omklædningen.

 

·       Hjælpeinstruktøren er et forbillede for børnene. Gå derfor altid i bad.

 

·       Hjælpeinstruktøren er altid omklædt. Dvs. i badedragt/badebukser samt i den udleveret T-shirt og et par sorte shorts.

 

·       Mød ind ca. 5-7 minutter før undervisningsstart (eller aftal en anden tid med din instruktør) og hjælp med at finde redskaber frem.

 

·       Tal med instruktøren om dagens program, så du ved hvad, der skal ske, og hvad du evt. har af specifikke opgaver den pågældende dag.

 


Under undervisningen

 

·       Hjælp svømmerne i vandet og hjælp børnene med svømmebælter.,

 

·       Husk god dialog med instruktøren. Er du i tvivl om noget så spørg endelig. F.eks. hvis du ikke ved hvad du skal lave, hvordan man retter på svømmerne eller hvis ikke du forstår den måde instruktøren underviser på/retter.

 Spørg Spørg Spørg

 

·       Ret på svømmerne. Der er ALTID noget man kan rette. F.eks. stræk armene når der svømmes ben med plade, få ben op i vandoverfladen, til siden i brystbensparket osv. Hvis du ikke ved, hvad der skal rettes, så spørg.

 

·       Har instruktøren svært ved at råbe holdet op, så stil dig længst væk, og gentag det for svømmerne, så alle hører beskeden.

 

·       Snakker børnene, eller hører de ikke efter imens instruktøren instruerer, sørg da for at de gør det.

 

·       ”Vær vågen” hvis instruktøren har travlt, og resten af svømmerne keder sig/fryser, så bare sæt dem i gang indtil instruktøren er klar igen.

 

·       Gå gerne i vandet og hjælp, snak samt leg med svømmerne. Efter aftale med instruktøren, (man er altid i vandet i det lille bassin)

·       Hjælp instruktøren med at have overblik over vandet/svømmerne. 4 øjne er altid bedre end 2. Hjælp med at sikkerheden er i orden 

·        Er der svømmere på holdet, som sakker bagud kan, de kan evt. nøjes med 2 turer hvis de andre tager 4. Alt handler om succes for børnene – de skal have det sjovt.

 


Efter undervisning

 

·       Sig farvel og tak for denne gang. Vi ses i næste uge. Sig det også gerne til forældrene. Hjælp med at få alle børnene og legesagerne op ad vandet.

 

·       Husk altid at kigge på vandet, hvis der fortsat er svømmere i vandet. Sikkerhed frem for alt. Hjælp instruktøren med at sætte materialerne på plads.

 


På sigt

 

·       Som hjælpeinstruktør skal man oplæres af instruktøren. For på sigt, når I har alderen, er det jer, som skal være instruktører. Og man kan aldrig få for mange gode råd eller tips. Når vi kommer længere hen på sæsonen, og I er klar til det, kommer I til at stå for dele af undervisningen. F.eks. navneopråb, opvarmning eller en leg. Hvis I er super gode til det, kommer I til at stå for en hel undervisning, hvor instruktøren er jeres bedre halvdel og ikke omvendt J

·       Det er vigtigt, at du selv prøver at sige, hvis du gerne vil inddrages i undervisningen. Du får måske mere lyst til at prøve at undervise i løbet af sæsonen.

 

·       Du skal også sige fra, hvis du føler, der bliver lagt for meget på dine skuldre eller du føler dig usikker.

 

 

Generelt

 

·       Smil og vær glad. Sørg for at svømmerne er glade, så de har lyst til at komme igen. Lær navnene på dine svømmere.

·       Det skal være sikkert, sjovt og lærerigt at gå til svømning.

 

·       Tag tingene af dig selv, uddeling af plader, oprydning, snakke med børnene m.m. Snak ikke unødigt med de andre hjælpeinstruktører og instruktører i hallen.

 

·       Mobiler hører ikke til i en svømmehal.

 

·       Tag dig tid til at lytte og snakke med børnene – navnlig under fri leg.

 

·        Ha’ altid 100 % opmærksomhed rettet mod svømmerne i vandet. Dvs. Stå ikke med ryggen til vandet, heller ikke hvis du snakker med børnene/ forældre


·        Vær i kontakt med hver enkelt svømmer mindst én gang i hver lektion.

 

·       Ros - du kender det nok selv, det er skønt at få ros og man får lyst til at fortsætte med det man laver.

 

·       Hvis du retter på en svømmer, så husk at følge op på det, i stedet for at kigge på en anden. Få gerne idéer af børnene, lyt til dem, de har en fantastisk fantasi.

  

 

·       Vær ikke nervøs! Bare smil, børn elsker alle!!

 

·       Hvis forældrene stiller spørgsmål, og I ikke kan svare, så henvis til enten instruktøren eller svømmeskolelederen,

 

 

Hvorfor er en hjælpeinstruktør vigtig?


 -   Hjælpeinstruktøren styrker træningsindsatsen for svømmerne

 

-        Undervisningen bliver mere glidende/gnidningsfrit

 

-        Du letter jobbet for instruktøren, hvis der har styr på tingene

-        Der er flere til at rette på svømmerne

 

-        Du kan være med til at gøre undervisningen sjovere ved at opmuntre og lege med svømmerne.

 

·       Instruktører har ofte brug for inspiration til undervisningen. Her kan du assistere instruktøren.

 

·       Børn ser tit og ofte mere op til unge end til voksne og er oftest meget glade for unge hjælpeinstruktører. De er nemmere at relatere sig til en der er 8 år ældre end 20 år ældre.

 

·       Hjælpeinstruktøren er en fundament del i klubben. Det er jer som er de kommende instruktører. At sige ja til at være hjælpeinstruktør er samtidig et signal om, at man ønsker at udvikle sine evner som aktiv underviser.

 

·       Sikkerhedsmæssigt er 4 øjne bedre end 2, og det samme er gældende når børnene skal lære at svømme.

 

Derfor er det vigtigt at

 

Ø du kommer til din undervisning

 

Ø har så få afløsere som muligt

 

Ø og at du i de tilfælde, hvor du ikke selv kan komme finder en afløser

 

Ø Lønafregning skal afleveres i den hvide postkasse i T-køkkenet hver den 10. i måneden.

 

 

Instruktøren er afhængig af DIG.

 
Du kan hente og udskrive denne side i PDF-format her!
 
je190114